Just another WordPress.com site

Senaste

Regn, surf & vatten

Ännu en dag avklarad. Vaknade runt 10.00, tittade ut från balkongen; SPÖREGN!

Trots vädret drar jag mig upp, äter en god frukost. Efter att jag ringt och väckt Jesper&co borta på parkeringen så gled vi ner till stranden, trots regn, och där kom nästa smäll. Inga vågor! Killen i surfuthyrningen sa till oss att komma tillbaka om en timme.
Vi fördröjer tiden i några klädbutiker och med en go lunch.

Ca en timme senare kommer vi ner igen, fortfarande REGN, men vi paddlar ut ändå och vågorna växer mer och mer. Tyvärr blåser det lite för mycket så det blir vågor i vågorna.

Efter surfingen går vi upp till vårat hotellrum så ligger Oliver fortfarande och sover (ca 18.00).  Jag däckar direkt med en välbehövlig powernap efter att ha sovit lite för lite natten innan. Jag blir väckt av att mamma frågar om jag vill ha kebabrulle, svårt att tacka nej. Tyvärr blir man lika besviken varje gång man äter kebab utomlands. Helt degig.

Imorgon ska det regna hela dagen enligt nyheterna där dem även visade alla enorma översvämningar i och mellan städerna vi precis kört förbi.
Får se om det blir någon surfing, Jesper&co åker vidare och vi ser inte dem mer förens på nyårsafton.Och Oliver lär ha svårt att somna inatt, vilket leder till att han kommer sova bort morgondagen också…

Idag är det även två extra bilder på Mats Ove ”Räkan” Gudmund Gustafsson (a.k.a. min pappa). Detta är inte en favorisering utan har fått en väldigt viktig förfrågan efter mer bilder på just ”räkan”.

Dags att sova.

Mamma & Pappa

Pappa, Moster Annica & Anders. Bilden tagen i Bali för en månad sen.

Noosa beach & surfing. Livet leker helt enkelt.

Nu har vi precis anlänt till Noosa beach, helt underbart ställe, tyvärr duggregnar det och allt är stängt i och med att dem firar jul idag. Sen senaste inlägget så har vi hunnit avklara det otroligt mysiga Airlie Beach, där vi var ute på en dagsutflykt i ögruppen Whitsundays. Där var det scubadiving, snorkling och världens vitaste strand (Whiteheaven beach) som gällde.

Jag har bara varit i Noosa i några timmar, men rekommenderar starkt både Airlie beach och Noosa om man ska backpacka i Australien!

Med tanke på att det är den 25:e, den stora partaj dagen, så ska jag försöka tjata med mig alla ut på några öl lite senare. Får se om jag lyckas med Therese som jag tror kan vara svåraste kortet. 😉

Var nere och minglade med lifeguarden för en stund sedan, han sa till mig att komma ner till stranden runt 07.00-10.00 imorgon bitti för bästa surf, så får se när man orkar gå upp!

Karate

Laddar inför dykningen

Pappa du är så underbart vacker.

Mjau…

Helt slut efter dyket…

Utsikt mot världens vitaste strand, Whiteheaven beach.

Whiteheaven beach.

Probably the worlds greatest family.

Oliver njuter (?).

Både lite sent och otydligt skrivet i stranden, men GOD JUL !

Fred.

Roadtrip! Vattenfall, paradisstränder och grillning.

Torsdag 16/12.

Familjen har landat i extremt varma fuktiga Cairns. Det första vi gör är att äta en god lunch nere vid hamnen. Resten av dagen tillbringar dem åt att återhämta sig från den 9h timmar långa tidsskillnaden.
Jag och Oliver tar det också lugnt, fixar lite med packning och försöker vräka i oss lite extra mycket mat för att inte behöva slänga något inför roadtripen.

Fredag 17/12.

Familjen Gustafsson lämnar innerstaden med buss tidigt på morgonen mot tågstationen. Därefter tar vi det populära kulttåget till Kuranda. Många vackra utsikter och fina vattenfall. När vi kommer upp till Kuranda går vi lite på en marknad och kollar in ”zoo:t”. Där pillar vi lite på kangaroos och koalor.
Efter detta äter vi en grymt go lunch på en annars ganska dålig restaurang. När vi skulle hem senare på eftermiddagen tåg vi linbanan ner över hela tablelandsen och man hade utsikt över hela Cairns. Riktigt fräckt!

Lördag 18/12

ROADTRIP ! Efter några timmar kommer vi till Milla Milla waterfall och även Zilly falls. Vi badar lite i Milla Milla som är ett riktigt paradis. Vattnet är kallt och rent.
Efter badandet så åker vi vidare till Mission beach, äter lunch och kollar på stranden. Stranden är ett riktigt paradis men helt ödelagd pågrund utav badförbud. Stingersen härjar längs med hela Queenslands kust.
När mörkret har fallit anländer vi till Townsville, vi tar ett kvällsdopp och går sedan upp och tar en öl och lite chips på hotellrummet. För att öka mysfaktorn lite så drog åskan och stormen in över staden.

Söndag 19/12

Slappat hela dagen och badat i lagunen här i Townsville. Vi tog även med oss mat ner till lagunen och njöt av utsikten medans vi grillade.
Nu (när jag skriver) sitter vi återigen på hotellrummet med en öl i handen, ute åskar och spöregnar det, igen.
Imorgon bär det av med bilen mot Airlie beach och förhoppningsvis segling med whitsundays!

Fred så länge.

Påväg upp med tåget mot Kuranda

Tåget till vänser. Lite smårfräck utsikt till höger.

Syster håller i någon slags insekt…

Kangaroo

Koala. Riktigt fula.

Zilli falls

Milla Milla waterfall

Milla milla waterfall

Grillning vid lagunen i Townsville.

Townsville

Pappa sköter grillen som vanligt.

Flyttat till ny lägenhet!

Vardagsrum och kök. Går man ut genom dörren kommer man till bakgården med pool. Riktigt trevligt!

FM på 52″ tv är aldrig fel !

Denna gången var det Olivers tur att välja säng. Oväntat valde han sängen. Jag sover på madrassen som är topp 3 av sämsta madrasserna jag någonsin sovit på.

Nu har vi som sagt flyttat och bor hos Rolfs dotter. Riktigt trevligt med riktig tv och eget badrum. Här finns även altan så man kan sitta vid möbler utomhus vilket vi saknat innan.
Nu har vi jobbat ca 9-10 dagar i sträck. Men idag fick vi sovmorgon och har bara jobbat 2 timmar. Vilket var väldigt skönt.
Just nu sitter jag på altanen och har öppnat en öl. Spelar lite FM med palmer i bakgrunden, riktigt fint!

Sitter även och kollar på nätet om resemål i januari. Det står mellan att gotta sig i Thailand med den gamle profilen Daniel Seimertz eller surfa med några bekanta på Fillippinerna. Svårt val, surfingen lockar mycket. Men när man söker fakta om fillippinerna så är det enda det står om ; kidnappning av turister, terroristattentat och rånare. Mindre lockande.
Thailand vet man sen innan att det är ett säkert kort när det gäller natur och stränder. Men mindre kul med så mycket turister….

Värmen har börjat komma rejält till Cairns där det inomhus är 29 grader och på kvällen ligger temperaturen på 27-28. Alltså aldrig svalt. Lite jobbigt faktiskt.
Något mer som har kommit till Cairns är biljetterna till u2 konserten. Hallelujah ! På torsdag bär det av , flyg ner till Brisbane.

Igår räknade jag ut vad jag kommer att ha tjänat här i Cairns under Rolfs vingar. Riktigt skönt att man får tillbaka skatten när man åker till Sverige, som ett litet startbidrag.

Nu till de negativa sidorna. Mjölk. Mjölk går åt så jävla fort, inte minst när Olivah käkar sina flingor på morgonen. Men det segaste är att bära mjölken i 20-25 minuters promenader varje gång. Som grädde på moset så ligger solen och steker på med 33 grader. Tur att man inte svettas. Ska passa på att köpa Football Manager 2011 idag också. Helkväll med FM är aldrig fel.

Tack till Jesper som lämnade lite balsam m.m efter sig och har märkt upp det med lappar som ”För skägg”. Må gud vara med er.

FRED

Muta tullen, lyxfrukost och en mintgrön lägenhet.

Ja då var man tillbaka i Cairns i chefens lägenhet, men istället för att bo i garaget så bor vi i hans gästrum nu när Therese och Jesper har flyttat in hos chefens dotter.

När vi var påväg från Bali-Darwin (första flyget) så skulle vi precis gå på planet på Bali, då ser mannen i tullen att vi har varit där i 31 dagar. Vårat visum gäller i 30 dagar. Han sa att vi var riktigt illa ute nu och att det var höga straff för det. Men så säger han att han vill ha rp200 000 per skalle. Eftersom vi hade 15min kvar till boarding hade vi bara kvar  rp145 000 tillsammans.
Som tur var hade Oliver massor av amerikanska dollar. Tullmannen frågade Oliver hur mycket dollar han hade. Oliver räknade snabbt. $90. Han sa att han hade $60. Tullmannen går med på $50 för att släppa igenom oss. När Oliver sträcker fram pengarna över kassan så gör tullmannen något som liknade en snäsning och viskade att Oliver skulle lägga pengarna i passet och skicka till honom. Stabilt som fan.
Resten av flygen gick bra, förutom att det bara blev 3h sömn sammanlagt under natten.

Igår var vi och jobbade och sedan handlade och nu är alltid tillbaka i de vanliga rutinerna. Ska jobba om ett litet tag igen.

Eftersom det mesta vi kommer göra inom de närmsta två månaderna är att jobba så kommer bloggen antagligen inte vara lika aktiv…

Bokade precis biljett till David Guetta på nyår  ! 😀

FRED

Rafting, shopping och nu Australien !

Nu ar det sondag IGEN… Imorgon kvall kl 22.50 lokal tid lyfter vi fran Denpasar, Bali. Landar 08.20 tror jag i Cairns.

I forrgar hyrde vi moppar och gav oss ut i den farligaste trafiken jag nagonsin fardats i. Fy faan. Overlevde, mycket for att man lyckades halla lugnet, dem ar helt sjukt stressade har. Men men, vi kom fram till Uluwato, den beromda surfingplatsen. Riktigt riktigt vackert och kan tanka mig att det ar annu grymmare att surfa dar, med tanke pa att man surfar over korallrev. Tyvarr kande vi att vi inte var tillrackligt bra for att testa detta, men utsikten var fantastisk!
Vi akte vidare till Phadang phadang(vet ej om namnet stammer…), en liten strand med nagra mysiga restauranger och massor av apor i bergen/traden runt om.

Igar var det daligt vader sa vi hyrde moppar igen och akte till tva olika shoppingcenter, detta resulterade i ett par nya badbyxor och tva skjortor. Senare pa kvallen blev det en fint besok pa pizzahut. Var inte lika gott som jag hade hoppats… Pa kvallen nar vi kom hem sa satt ca 25 svenskar vid hotellet och forfestade, ALLA skulle ut forutom vi. Sjalvklart hade vi bokat rafting dagen efter med avresa 08.00. Fick tyvarr avsta utgangen…

Idag har vi som sagt varit pa raftingen. Var inte jattenojd, men anda mycket battre an forsta! Hojdpunkten pa den 2,5 timmar langa raftingen var helt klart det 3-4 meter hoga droppet rakt ner i ett vattenfall! Harlig kansla. Ingick gjorde aven ett rejalt knack i nacken.
Efter raftingen akte vi tillbaka till ett utav shoppingcenterna och det blev tva piker till. Det marke som saljs mest ar helt klart ralph lauren och finns OVERALLT. Pris for en skjorta ligger pa ca 300kr och piker 200kr. Helt okej jamfort med hemma…
Nu ar det dags att packa och lagga sig sa man orkar ta sig upp tidigt pa stranden imon for sista surfpasset ! Hoppas pa bra vagor!

Tack for ett mycket trevligt sallskap Pontus och Isabella, hoppas vi syns snart igen!

FRED

Surfare pavag ut i vagorna…

Uluwato. Har surfar dem som kan surfa. Fian vagor, men farliga rev under….

Tva starka man pavag ner mot vattnet vid Uluwato.

Sahar ser det ut dar ”proffsen” surfar…

En vag slar in over ”stranden”….

Pontus har precis fatt lara sig hur man gor en ”Oliver”…

Pavag ut i vagorna….

Gissa poose?

Kakar lung pa Phadang Phadand(?)

Pause i raftingen….

Ett helt okej vattenfall vid raftingen. Sott gang!

SHEMALE PA MITT HOTELLRUM !!

Ja nu ar det inte langt kvar tills det ar dags for att vanda ”hem” till Australien igen. Dagarna gar fort som fan. Kanner mig valdigt forbryllad nar det galler roadtripen i Australien ffor mor och far andrar sina planer hela tiden. Men det loser sig nog.

Idag har jag havt min langsta bakfylla jag nagonsin haft tror jag. Varmen tar kal pa en. Klarade inte ens att vara ute i solen sa har hallt mig i skuggan hela dagen. Igar kvall/natt hande nagot extremt ovantat, antagligen de roligaste 20 minuterna jag har haft pa semestern!

——
Vi ar ett gang pa ca 20st svenskar som ar ute och festar. Nastan alla bor pa samma hotell. Jag, Sofia och Pontus valde att bege oss hemat lite tidigare, kanske runt 03.30. Nar vi kommer in pa hotellomradet och jag ar pavag fram till min dorr hor jag att Oliver ar dar inne med nagon annan, dorren ar last och jag satter mig pa trappan utanfor. Sofia, som bor i rummet bredvid, holl mig sallskap. Efter kanske 5 min hor vi att ”tjejen” vi trodde var dar inne med oliver inte var en tjej, man horde klart och tydligt att det var en Shemale. Sofia fick panik och knackade  pa dorren. Oliver drar undan gardinen och med ett fult skratt sager han genom fonstret nagot i stil med ”Hon foljde efter mig in pa rummet , tog nyckeln av mig, laste dorren och brot av nyckeln. (han visar upp nyckeln och skrattar) Nu snor hon saker har inne pa rummet och hon har tagit 300 000IDR av mig.”
Jag och Sofia ramlar nastan ihop av skratt, Oliver var inlast pa rummet med en Shemale som hade foljt efter honom fran krogen!
Nar jag samlat mina krafter sa gar jag bort till receptionen for att fa en extranyckel. Sjalvklart svarar han att dem inte har extranycklar! Men han gar in pa nagot slags lager och kommer ut med en skruvmejsel i hogsta hugg.
Vi sladdar bort till rummet och han borjar skruva ner hela fonstret! Eftersom Oliver sa att hon hade snott saker sa holl jag for fonstret tills Shemalen hade visat upp allt i sin vaska och gett tillbaka Oliver sina 300k.
Vi slapper ut varelsen i det fria. Det kommer fram en gubbe som jobbar i matbutiken pa andra sidan gatan och sager till mig pa fullt allvar ”Du och din kompis borde inte ga ensamna pa gatorna de narmsta kvallarna. Shemales ar farliga och har manga kompisar”. Sen gled han bara darifran. Skon kille.
Sa, Oliver fick tillbaka sina 300 000IDR och vi ar tillbaka i verkligheten igen. Eller? Sjalvklart inte. Receptionisten sa till oss att lassmeden inte kunde komma forens tidigast 08.00 nasta morgon, alltsa skulle vi behova sova ute i lite mer an 4h. SUCCE!
Jag vagrade att sova ute bland alla mygg och fick sova i Sofia och Elins rum. Oliver blev ocksa erbjuden en sangplats men valde att sova utomhus.
Oliver vaknar nasta dag (idag) kl 16.00 pa eftermiddagen efter att antagligen ha sovit grymt daligt utomhus. Han kollar i byraladan dar han har sina gommor. Pengarna ar borta. Han hade 800 000-1 000 000 IDR (ca 800kr). Segt.

——

Ja det var val det mest handelserika jag har att beratta har nerifran. Andra saker som har hant ar att jag har fatt kanna pa hur det ar att ha en 20cm ratta (nej da raknar jag inte med svansen) springandes over fotterna. Inte det mysigaste. Hoppas att alla mar bra dar hemma!

FRED!

Surfer dude

Jefry fixar och donar med bradan…

Annu en trevlig solnedgang pa Legian beach…

Party, Bali, party

Jadu. Igar var vi ute och roade oss. Sammanlagt tror jag att det var 23 svenskar som var ute fran ”varat” gang. Riktigt roligt ! Som joker i leken fick vi med oss Jefry fran stranden han verkade ha valdigt roligt. Och han verkade valdigt glad och stolt nar han overtalat mig till att fa bjuda mig pa en ol.
Han tjanar ca 1000 svenska kronor i manaden. Ol ar val inget som ingar i hans budget egentligen…
Kvallen borjade som vanligt pa Sky garden med fria drinkar i en timme. Sen bar det av till Eikon dar vi inte var alls lange kandes det som… Oliver hade halva inne pa en (norsk) tjej men jag var tyvarr tvungen att avbryta och dra med honom till Bounty eftersom alla andra gick. Trakigt.
Val pa Bounty sa var det bara ”dans” for hela slanten…… Somnade 06.00.

Idag har jag tvingat mig ner till stranden vid 11 trots en rejal huvudvark och lite smatt illamaende. Det som kravdes for att man skulle vakna till liv var nagra misslyckade surfforsok och ett antal kalsupar. Mums. Jefry sov 3h inatt och avslutade sitt 12h arbetspass lagom vid solnedgangen nar jag drog mig hemat.
Nar jag kom hem fick jag reda pa att Caroline och alla de andra har fran Are har forlorat sin kompis idag som drunknat. Som jag forstod det pa Caroline sa var det nagot vattenland, men inte saker… Alla ar valdigt nere just nu men jag hoppas det blir battre de narmaste dagarna..

Nu ar det snart dags att dra hemat och lagga mig tidigt sa man kan vanda tillbaka dygnet… Lite Entourage att somna till kanske…

Oliver har legat pa hotellrummet hela dagarna tre dagar i strack nu, sa imon hoppas jag verkligen han hanger med…

FRED

Jag gillar att tro att jag kan surfa

Idag blev det samma start pa dagen igen, 1 h surf vid 11-12, sen lunch nere pa stranden och ut i vagorna igen vid 13tiden…
Efter surfen ville Oliver tillbaka till hotellet, sa vi valde att skiljas at. Hotellrummet ar sadar halvlockande om man sager sa!
Jag hangde istallet med Jefry, Nana och deras chef Ayo anda till solnedgangen. Imorgon kanske Jefry ska lana sin kompis moppe och kora mig till nagon Quciksilver outlet…tror inte han ar nojd med mina badbyxor… haha.
Sen pa kvallen blir det antagligen utgang till Beergarden.Jag har i alla fall fragat Jefry om han vill med ut om jag skulle bjuda. For 40kr far man dricka hur mycket Heineken man vill under 3 timmar.Kan bli bra?

Nu ska jag glida over gatan till hotellet for att se om de tre musketorerna med Caroline i spetsen har kommit tillbaka fran Gili Island.

Glidarna pa stranden…

Har har jag hangt hela dagen medans Oliver gick hem och gottade sig med lite snacks vid hotellet..

Sunset at Kuta Beach

Stenhard fotbollsmatch varje kvall pa stranden. Funderar pa att presentera mig som Zlatan.

Ganget nere pa stranden, jag, Chefen, Jefry, Oliver & Nana

Skylten sager val sitt…

FRED

4kr lunch , surf och rakning.

Idag ringde kl pa 09.00. Vaknade i den grymt vidriga sangen. Tror inte dem baddade om fran senaste gasten. Allt man far som tacke ar en smutsig tjock fleecefilt. Precis vad man onskar nar man redan svettas av den daliga luften dar inne… Vaggarna ar som bekant smutsiga och flickiga. Vidrigt. Toaletten, eller egentligen hela rummet behovs det flipflop om man ska kunna ga pa golvet. Nu till lite positivare saker.

Ca kl 11.15 var jag och Oliver pa plats hos Jefry, tog ca 30min att ga. Han bad om ca 35kr for att vi skulle fa surfa ”hur lange vi ville”. Vi korde pa i 2,5h och gav han 40kr. Sen gick vi for att kaka lunch pa hans chefs stalle , men det var stangt sa det blev nagot annat billigt. En spaghetti bolognaise for 19kr.
Efter lunchen ville Oliver ga tillbaka till hotellet sa jag gick ner till Jefry och tjotade lite med han, hans chef och hans kompis som knappt kan engelska… Han fixade mat for 4 kr (bara locals som far det priset), det var helt okej, men inte det basta…
ca 3 h senare gick jag tillbaka till Oliver, genomgick en lang raknings procedur och resultatet finns nedanfor. Behover hjalp att bestamma hur jag ska styla mig sjalv. Bara att rosta !

Nu sitter vi har pa ett internetcafe efter att ha smallt i oss varsin king size burger och en kall go cola light. Pa onsdag har jag lovat att bjuda med Jefry till Beer Garden dar jag fatt tips om att dem visar fotboll, tyvarr ar det inte champions league denna veckan. Men for 40 svenska kronor sa far man dricka hur mycket Heineken draft beer man vill! Stabilt !